|
JUKKA T. TULKKI
arkkitehti SAFA, taiteilija
TAIDETEOS JA TAIDE ON VÄLITÖN ELÄMYS, ELÄMISTÄ JA KOKEMISTA SIINÄ PAIKASSA JA NYT.
KOMPOSITIO JA SUHTEET
KOMPOSITION, SIIS KOKONAISUUDEN JA SUHTEIDEN LUOMINEN ON TYÖN RATKAISEVIN VAIHE. PIENESSÄ VINJETISSÄ TAI PIKALUONNOKSESSA SE ONNISTUU PARHAITEN, PIENEN KUVAN SUHTEET VOI KOPIOIDA SEN JÄLKEEN MAALAUSPOHJALLE. SUORAAN POHJALLE SE ONNISTUU HARVOIN. HIILELLÄ JA VALKOISELLA LIIDULLA HAHMOTTELEN AIHEEN KANKAALLE. EI VOI LIIKAA KOROSTAA SITÄ, ETTÄ TULOSTA ON ARVIOITAVA RIITTÄVÄN KAUKAA, JOPA SIVUSTA KATSOEN. SIVULTA NÄKEE HYVIN SUHTEET. OIKEA PERSPEKTIIVI ON ONNISTUNEEN LOPPUTULOKSEN EDELLYTYS - TARKOITAN KAHDEN PAKOPISTEEN PERSPEKTIIVIÄ. KESKEISPERSPEKTIIVI ON HYVÄ TEHOKEINO, MUTTA HARVOIN ONNISTUNUT. HORISONTIN TULEE OLLA OIKEALLA TASOLLA JA PAKOPISTEIDEN TIETENKIN HORISONTILLA. PAKOPISTEET KONSTRUOIDAAN VAIKKAPA VANHAN NYSTRÖMIN PERSPEKTIIVIOPIN METODEIN. SUURIKOKOINEN MAALAUS MERKITSEE SIIS ETÄÄLLÄ, USEIDEN METRIEN PÄÄSSÄ OLEVIA PAKOPISTEITÄ, JOTKA SAADAAN TOIMIMAAN NUPPINEULOIHIN KIINNITETYIN NARUIN. NÄIN.
POHJA MAALATAAN OHUELLA VÄRILLÄ NOPEASTI KÄYTTÄEN SUURTA SIVELLINTÄ, MAALAAMINEN SUORIN KÄSIN, SIVELLIN RANTEEN JATKONA. ETÄISYYS ON KOKONAISUUDEN HALLINNAN EDELLYTYS. VASTA SITTEN, KUN KOKONAISUUS ON HAHMOTTUNUT, ON ITSE VÄRIEN JA MUODON VUORO. TYÖN EDISTYESSÄ TYÖSKENNELLÄÄN VUOROIN KOKONAISUUTTA, VUOROIN DETALJEJA. OLEELLISTA ON MAALAUKSEN TUNNELMAN SÄILYTTÄMINEN JA LOPPUVAIHEESSA SEN KOROSTAMINEN – KAIPAISIKO KOKONAISUUS JONKIN EFEKTIN, VAIKKAPA VALOEFEKTIN? JONKIN TÄYDENTÄVÄN KIINNEKOHDAN? TÄRKEÄÄ, SEKIN PYRITÄÄN MAALAAMAAN TYYLIN MUKAAN SILLÄ ISOLLA SIVELTIMELLÄ.
KUVASIN JUURI EDELLÄ MAALAUKSEN TYÖSKENTELYÄ VIIME KEVÄÄLTÄ – LEPTIS MAGNA. KUVITTEELLINEN YÖMAISEMA LIBYASSA SIJAITSEVASTA ÖISESTÄ ROOMALAISKAUPUNGISTA. TÄRKEÄNÄ KIINNEKOHTANA MAALAUKSESSA TOIMII LASKEUTUVA KOTKA, SIIS ROOMAN KOTKA. LEPTIS MAGNA OLI MUUTEN ERÄÄN LIBYALAISEN SUUNNITTELUTYÖNI LÄHEISYYDESSÄ OLLUT HARVINAINEN KOHDE, JOHON TURISTEILLA EI OLLUT SILLOIN MITÄÄN ASIAA.
|
|
|
|
|