JUKKA T. TULKKI
arkkitehti SAFA, taiteilija


JUKKA T. TULKKI: TAITEEN TEHTÄVÄ ON TAVALLAAN SAMA KUIN TIETEEN, TUODA NÄKYMÄTÖN NÄKYVÄKSI AISTIMAAILMAAN.


Taiteen olemuksesta
TAITEEN OLEMUSTA SYVIMMIN ON POHTINUT SAKSALAINEN YLEISNERO JOHANN WOLFGANG VON GOETHE, JONKA TULKKI HALUAA ASETTAA TÄSSÄ KYSYMYKSESSÄ EHDOTTOMALLE KÄRKISIJALLE. HÄNEN KÄSITYKSENSÄ ESTETIIKASTA JA TAITEESTA OLIVAT ÄÄRIMMÄISEN SYVÄLLISET. GOETHEN AJATTELUA SAMOISTA LÄHTÖKOHDISTA JATKOI MYÖHEMMIN RUDOLF STEINER.

TIEDE JA TAIDE OVAT PERÄISIN SAMASTA LÄHTEESTÄ. TIEDE SELITTÄÄ ILMIÖN AJATUKSELLISESTI LAIN AVULLA, TAIDE SAATTAA SEN AISTEIN HAVAITTAVAKSI AINEESSA.

TAIDE JA TAITEEN MAAILMA ON KOLMAS MAAILMA AISTIMAAILMAN JA JÄRKI / AJATTELUMAAILMAN RINNALLA.

MAAILMA ILMENTYY HAVAINNOISSAMME SELLAISENA, KUIN AISTIMME SEN HAHMOTTAVAT. TAIDEKOKEMUS EI KERRO MITÄÄN TARKASTELTAVASTA TAIDETEOKSESTA ITSESTÄÄN, VAAN KATSOJAN TUNNEPOHJAISESTA SUHTAUTUMISESTA MAALAUKSEN SYNNYTTÄMÄÄN MIELIKUVAAN.


SIISPÄ - MAALAUSTAITEESEEN


Aloitin taideopintoni Ateneumissa 1968-1969 graafisella linjalla ja jatkoin Teknillisen Korkeakoulun arkkitehtiosastolla kuvataiteisiin liittyviä taideopiskeluja piirustuksen, maalauksen, kuvasommittelun ja plastisen muotoilun parissa.

Opettajanani oli vuosina 1969-1970 Suomen nykytaiteen nimekkäimpiä taiteilijoita; taidemaalari, professori Unto Pusa (1913-1973). Pusa kuului Ranskasta vaikutteita hakeneeseen Prisma-ryhmään ja suoritti myös merkittävän elämäntyön Teknillisen Korkeakoulun arkkitehtiosaston ohella Vapaan taidekoulun opettajana.

Unto Pusa ja Sam Vanni ovat nykyään taiteessa käsitteitä, tuttuja nimiä monille muillekin.

Kuvanveistäjä Martti Peitso toimi plastisen sommittelun opettajanani vuosina 1969-72. Piirtämisen rinnalla kuvataiteisiin liittyvä taideharrastukseni kehittyi maalaustaiteen puolelle maisemamaalauksista muotokuviin. Maalauksista valtaosa on esillä tämän sivustoni web-galleriassa.Pidän erityisesti akryyliväreistä, jotka öljyyn verrattuina ovat hajuttomia ja nopeasti kuivuvia. Käytän sekatekniikkaa, siveltimiä, palettiveitsiä ja ruiskua. Vesiliukoisuus on mielestäni myös käytännön syistä joskus tärkeä ominaisuus. Maalauksen suojaava vernissakäsittely tekee siitä myös kestävyydeltään öljymaalaukseen verrattavan.

Osa taide-aineista suuntautui siis suoraan siveltimen ja piirustushiilen käyttöön, osa rakennustaiteen ja taiteen historiaan ja tyyleihin.

Yhtä kaikki. Taidekäsitykseni muotoutui siis kokonaisuutena.





GALLERIAT






image

image